Å drive nettbutikk er akkurat det samme som å drive vanlig butikk.
Til syvende og sist handler det om å tilby en vare eller tjeneste til et menneske, og mennesker er (enn så lenge) mennesker. Den dagen kunstig intelligens begynner å ta avgjørelser på vegne av oss, av typen «Jeg så du la til smågodt i handlevognen, men du har dårlig helse så jeg kjøpte i stedet assortert frukt» – da kan vi snakke om ehandel som noe epokegjørende. I dag og overskuelig fremtid handler det om mennesker i hele verdikjeden.

Men selv om alt er det samme, er noen dynamikker forskjellige. Med en vanlig «brick-and-mortar» butikk er du sannsynligvis plassert sentralt i en by eller på et senter, folk går forbi det jevnlig, du har butikkvinduer å eksponere deg i, du har en inngangsdør og det er til og med veier dit.
En nettbutikk derimot
kan være like synlig som en pølsekiosk på Finnmarksvidda, eller som verdens største kjøpesenter midt på Oslo S. På internett finnes det ingen veier, bare nettverkspunkter som du kan hoppe mellom. Derfor må man gjøre seg synlig på disse punktene; SEO for organisk trafikk, SEM for betalt trafikk, CRM for nyhetsbrev, SoMe for synliggjøring i sosiale medier – og «tradisjonell» markedsføring for direkte trafikk.

Men hvor mange vil du ansette i en butikk som omsetter for 5 millioner?

I en fysisk butikk på 1000 kvadratmeter kan du raskt gå gjennom og danne deg et godt bilde av hvordan butikken presenterer seg for kunden: du ser om noen stativer er tomme, hvor mange kunder som er inne, om en kunde har behov for hjelp, du ser dersom en kunde går til kassen for å betale. Og det å betale for varer og tjenester med penger har mennesker drevet med siden før Aristoteles, så det kan vi nå.
Men i en nettbutikk ser du ikke disse tingene med mindre du gjør noen aktive grep. Du må ha et analyseverktøy for å se antall besøkende i butikken og hva som foregår i kassen utover konkrete salg. Du ser ikke nødvendigvis at et «stativ» (les: kategori, «mest solgte»-widget, osv.) er tomt, så du bør også ha en aktiv styring av dette. Du må være tilgjengelig på telefon eller chat (eller mail hvis kunder ikke er så viktig for deg) for å hjelpe kunden i kjøpsprosessen. Og siden hverken du eller kunden har noen grunn til å stole på hverandre, er betaling en kjempeutfordring.

Som butikksjef i en fysisk butikk vil du også på et tidspunkt ansette flere personer for å hjelpe deg. Du ser at du ikke strekker til. Men hvor mange vil du ansette i en butikk som omsetter for 5 millioner? For nettbutikker er svaret overraskende ofte 0. Man har dermed laget seg en boble for å fjerne seg fra kunden i kjøpsprosessen. Mest sannsynlig er det ingen som bemanner chaten, kanskje har du en kanal i Sosiale Medier hvor du tillater deg noen timer på å svare på henvendelser, eller kanskje du til og med tenker at et svar på mail neste dag er nok. Men en nettbutikk er som å ha en butikk på et kjøpesenter med 50 identiske butikker ved siden av hverandre. Hvis du ikke er der for kunden, er ikke kunden der for deg. Et spørsmål jeg ble stilt som butikksjef var «Når alt koker og du har for lite tid til alt, hvor skal du være?» Svaret er «i kassen». Hvis du ikke hjelper en kunde som ønsker å handle hjelper du ingen.

Utfordringen for mange er at man ikke har innsyn i de tingene som kommer automatisk med en fysisk butikk. Og du kan ikke drive en butikk effektivt hvis du sitter på bakrommet og bare ser på salgstall hver dag. Å drive nettbutikk handler derfor i stor grad om å forstå parallellene til tradisjonell butikkdrift og å få på plass riktige hjelpeverktøy for å håndtere dette. Når du har kommet dit, handler ehandel om det samme som varehandel alltid har handlet om: salg. 

Vi i Myynti hjelper deg gjerne dersom du har behov for hjelp med å forstå nettbutikken din.

X

Skriv inn ditt telefonnummer her, så kontakter vi deg så snart vi kan!